Thursday, December 31, 2009

5 DOA UNTUK KITA KONGSI BERSAMA

Surah Al-Fatihah Ibu Segala Doa, Penawar Segala Masalah

Maksudnya : “Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihi. Segala puji tertentu bagi Allah, tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekelian alam. Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat). Engkaulah sahaja (Ya Allah) yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang0orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.”


Surah Al-Baqarah Ayat 127-128 : Doa Agar Menjadi Hamba Yang Taat

Maksudnya : “Wahai Tuhan kami! Terimalah daripada kami (amal kami); sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. Wahai Tuhan kami! Jadikanlah kami berdua; orang-orang Islam (yang berserah diri) kepada-Mu, dan jadikanlah daripada keturunan kami umat Islam (yang berserah diri) kepada-Mu, dan tunjukkanlah kepada kami syariat dan cara-cara ibadat kami, dan terimalah taubat kami. Sesungguhnya Engkau Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.”


Surah Al-Baqarah Ayat 156 : Doa Semasa Ditimpa Musibah

Maksudnya : “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.”


Surah Al-Baqarah Ayat 201 : Doa Untuk Kebaikan Dunia Akhirat

Maksudnya : “Wahai Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah kami dari azab neraka.”


Surah Al-Baqarah Ayat 250 : Doa Agar Diberi Kesabaran Dan Kekuatan

Maksudnya : “Wahai Tuhan kami! Limpahkanlah sabar kepada kami, dan teguhkanlah tapak pendirian kami serta menangkanlah kami terhadap kaum yang kafir.”

No comments:

Post a Comment